Witaminy i minerały dla seniora – jakie wybrać?

Suplementacja konkretnych witamin i minerałów jest konieczna na każdym etapie życia. Jednak seniorzy stanowią szczególną grupę wiekową, dla której niedobory substancji odżywczych mogą mieć wyjątkowo szkodliwy wpływ na zdrowie. Dowiedz się, jakich witamin należy dostarczać organizmowi, aby zachować pełną witalność każdego dnia oraz jakie są najskuteczniejsze suplementy diety dla seniora!

Jakie witaminy i minerały dla seniora?

Kompleks witamin potrzebny dla seniora

Odporność naszego organizmu znacząco maleje wraz z wiekiem. Dodatkowo coraz trudniej przyswajamy niektóre pokarmy, natomiast rezygnacja z ich spożywania wiąże się z ryzykiem wystąpienia niedoborów podstawowych składników odżywczych. W rezultacie możemy odczuwać pewne dolegliwości, które w dużej mierze zakłócają codzienne funkcjonowanie.

Niestety seniorzy często nawet nie zdają sobie sprawy, z tego, jak łatwo mogą zapobiec pogorszeniu się stanu zdrowia oraz  niektórym chorobom. Dlatego, jeśli dotykają Cię kłopotliwe sytuacje, takie jak np. szybka utrata koncentracji, czy złe samopoczucie, warto poszukać przyczyny w deficytach pewnych substancji odżywczych. Najczęściej spotykane niedobory w zaopatrzeniu organizmu wśród seniorów dotyczą niewystarczającej ilości witaminy D, żelaza, magnezu, czy kwasu foliowego. Natomiast wykrycie konkretnej przyczyny zaostrzenia się stanów chorobowych czasami stanowi nie lada wyzwanie. W takim wypadku najlepiej zaopatrzyć się w kompleks witamin.

Dzięki prawidłowo dobranej suplementacji z łatwością przywrócisz dawny wigor i energię. Z kolei, jeśli w Twoim otoczeniu znajdują się osoby starsze, u których dostrzegasz podobny problem, możesz skorzystać z rozwiązania nabycia witamin dla seniora na prezent lub preparatów na wzmocnienie organizmu osób starszych w formie łatwo przyjmowanych tabletek. Zacznij od zapoznania się z konkretnymi wytycznymi, wskazującymi na to, jakie substancje należy spożywać zależnie od wieku oraz indywidualnych potrzeb.

Witamina D, D2 czy D3 dla seniora — różnice

Witaminę D należy suplementować w okresie jesiennym i zimowym oraz podczas tych dni, w których brakuje słońca. Jest ona istotnym składnikiem budulcowym kości, a jej główne zadanie to zapewnienie ochrony przed ryzykiem wystąpienia chorób układu kostno-stawowego. Dlatego zagwarantowanie jej obecności jest szczególnie ważne u osób starszych, które są o wiele bardziej narażone na obniżenie poziomu sprawności fizycznej.

Jednak zanim rozpoczniesz suplementację, warto poznać podstawowe informacje o witaminie D oraz jej rodzaje, aby wybrać ten najskuteczniejszy. Należy zaznaczyć, że zapotrzebowanie na tę substancję wzrasta wraz z wiekiem. Wiąże się to z koniecznością zwiększenia dziennej dawki, która u seniorów wynosi ok. 1600 do nawet 4000 j. m. na dzień. W przypadku osób, powyżej 65 rok życia witamina D może, a nawet powinna być suplementowana codziennie. Substancję tę spotyka się w aptece pod różnymi nazwami lub jako składnik preparatów witaminowych.

Powszechnie wyróżnia się witaminę D2 oraz D3 lub najbardziej podstawową wersję — D. Pierwsza z nich charakteryzuje się pochodzeniem roślinnym, druga występuje natomiast w produktach takich jak mięso, czy nabiał. Najczęściej spotykaną opcją jest witamina wersję — D ze względu na większą wchłanialność oraz skuteczność działania. Z uwagi na ten fakt stanowi ona najkorzystniejszy wybór dla seniorów. Jednak decydując się na dany rodzaj suplementu, jakim jest witamina D3, należy pamiętać, że nie zaleca się stosowania go naprzemiennie z wersją D2.  

Witaminy i minerały wzmacniające organizm dla osób starszych

Siła i witalność dzieki witaminom i minerałom

Starszy organizm jest z reguły o wiele bardziej wymagający. Dlatego warto poświęcić mu szczególną uwagę i troskę, sięgając po odpowiednie witaminy i minerały. Wraz z wiekiem pojawić się może pogorszenie wzroku, kłopoty z pamięcią i koncentracją oraz wiele innych dokuczliwych dolegliwości. Jednak ograniczenie ich objawów jest możliwe! Zastanawiasz się, co będzie najlepszym wyborem na wzmocnienie organizmu dla starszej osoby? Witaminy z grupy B wpływają na funkcjonowanie układu nerwowego, dlatego znajdą swoje zastosowanie jako pomoc w problemach z pamięcią u starszych osób. W celu zwiększenia odporności warto sięgnąć po witaminy z żeń-szeniem i luteiną. W wypadku, gdy nie przepadasz za tabletkami, świetnym rozwiązaniem okażą się witaminy w płynie dla seniora, które zwiększą komfort przyjmowania preparatu. Z kolei multiwitamina to bardzo wygodny sposób na zapewnienie organizmowi wielu niezbędnych składników odżywczych. Dzięki takiemu dobremu zestawowi witamin można wpłynąć na zwiększenie apetytu u seniora. 

Preparaty wzmacniające serce dla osób starszych

Podejmując temat suplementacji u osób starszych, nie należy zapominać o istotnych preparatach witaminowych mających za zadanie wzmocnienie pracy serca. W pewnym wieku jest ono zdecydowanie bardziej narażone na niektóre, bolesne przypadłości, jak np. choroba wieńcowa. Natomiast chroniczny stres oraz kłopoty ze snem mogą prowadzić do nadciśnienia będącego głównym powodem zawałów serca. Najlepszymi witaminami, które wspomogą pracę serca, będą te z grupy B, jak np. B1, B6 oraz B12, które zawierają kwas foliowy. Warto również skorzystać z prozdrowotnych właściwości witaminy E, która chroni komórki przed stresem oksydacyjnym.

Dziecko kochajace swoich dziadków

Z pewnością masz już teraz lepszą orientację na temat suplementacji u osób starszych. Dlatego pytanie, jakie witaminy dla seniora lub babci wybrać, nie powinno sprawiać Ci już problemu. Pamiętaj jednak, aby przyjmować preparaty, nawet jeśli jesteś w dobrej formie. Dzięki takiej profilaktyce utrzymasz witalność organizmu i zapobiegniesz wystąpieniu wielu poważnych schorzeń. 

Jak poprawić krążenie?

Witaminy poprawiające krążenie to przede wszystkim: Witaminy z grupy B, witamina E oraz żelazo.

Gdzie występuje witamina D?

W żywności występowanie witaminy D jest bardzo znikome: od 5-10 µg w 100 gramach tłustego mięsa ryby oraz innym mięsie w ilości około 2 µg na każde 100 gram mięsa.

Jakie jest dzienne zapotrzebowanie na witaminę D?

Dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka to 20-50 μg.

Aktualizacja: Lipiec 2021

ZOSTAW OPINIE

Zostaw opinie
Please enter your name here

spis treści:

Witamina B12 dla wegetarian i wegan

Wegetarianizm jak wiadomo wyklucza z jadłospisu jakiekolwiek mięso. To jednak jest głównym nośnikiem witaminy B12. Czym grozi niedobór B12, czy można tę witaminę przedawkować? Jakie są właściwości kobalaminy?

Jak szybko schudnąć bez diety? Proste zasady

Odchudzanie nie należy do przyjemnych rzeczy, za każdym razem wiąże się z ograniczeniami i brakiem swobody żywieniowej. Czy jest skuteczny sposób na redukcje bez odmawiania sobie przyjemności?

Co to są suplementy diety? Czy warto stosować? Kiedy brać?

Nie sposób lubić oraz jeść wszystko tak, aby w organizmie nie zabrakło żadnych witamin, minerałów i składników odżywczych. Suplementy służą właśnie uzupełnieniu diety, sprawdź, które na co działają.

Jak schudnąć w tydzień 1 kg? Co robić? Co jeść? Co ćwiczyć?

Ile tak naprawdę można schudnąć w tydzień? Czy można krótko przed imprezą zrzucić zbędne kilogramy i zmieścić się w sukienkę? Podpowiadamy jak osiągnąć oszałamiające efekty w krótkim czasie

Witaminy wspomagające odchudzanie – jakie wybrać?

Witaminy w naszym organizmie odgrywają kluczowe role, jedną z nich, jest tempo metabolizowania cukru i tłuszczu. Wymieniamy, które konkretnie witaminy trzeba spożywać, aby uzyskać szybkie efekty.

Zobacz również:

Produkty wysokobiałkowe – jadłospis wysokobiałkowy

Białko jest jednym z najważniejszych makroelementów w organizmie. Działa od odchudzania po budowę muskulatury, ale czym różnią się różne rodzaje białka i jak wybrać to najbardziej skuteczne?

Co daje picie oleju lnianego? – wszystkie właściwości

Picie oleju lnianego w dopuszczalnych dawkach ma cudowne działanie na ludzki organizm. Przeciwdziała wielu chorobom, wspiera pracę mózgu, odchudza, ale to dopiero początek zdrowotnych właściwości oleju lnianego.

Jak skakać na skakance, żeby schudnąć?

Zaangażowanie dużej ilość mięśni wiąże się z wysiłkiem, jednak jeżeli zależy Ci na szybkich efektach bez chodzenia na siłownie, to skakanka jest idealnym wyborem. Dowiedz się dlaczego.

Witamina B12 dla wegetarian i wegan

Wegetarianizm jak wiadomo wyklucza z jadłospisu jakiekolwiek mięso. To jednak jest głównym nośnikiem witaminy B12. Czym grozi niedobór B12, czy można tę witaminę przedawkować? Jakie są właściwości kobalaminy?

Ćwiczenia z gumami oporowymi — wszystkie ćwiczenia

Gumy potrafią zastąpić profesjonalny zestaw w domowym zaciszu. Ćwiczenia z dobrze dobraną gumą treningową podnoszą efektywność rezultatów. Kompaktowa wielkość pozwala na korzystanie z fitness taśm nawet w pracy.

Dieta białkowa a odchudzanie, ile można schudnąć w tydzień?

Białko jak powszechnie wiadomo jest materiałem budulcowym w organizmie. Synteza białka wymaga od organizmu dużo energii, można ten fakt skutecznie wykorzystać przy diecie redukcyjnej.

Polecane wpisy:

Jak schudnąć w tydzień 1 kg? Co robić? Co jeść? Co ćwiczyć?

Ile tak naprawdę można schudnąć w tydzień? Czy można krótko przed imprezą zrzucić zbędne kilogramy i zmieścić się w sukienkę? Podpowiadamy jak osiągnąć oszałamiające efekty w krótkim czasie

Wady i zalety diety wegetariańskiej

Wegetarianizm wiąże się z pewnymi wyrzeczeniami, co może mieć swoje zdrowotne konsekwencje. Jak zacząć dietę wegetariańską i jakie są jej pozytywne oraz negatywne aspekty?

Serwatka na odchudzanie a skutki uboczne – białko serwatkowe na redukcji

Serwatka z mleka krowiego bardzo często jest wykorzystywana na wzmocnienie i budowę masy mięśniowej przez sportowców. Koktajl białkowy ma także szereg innych przydatnych właściwości.

Dieta białkowa a odchudzanie, ile można schudnąć w tydzień?

Białko jak powszechnie wiadomo jest materiałem budulcowym w organizmie. Synteza białka wymaga od organizmu dużo energii, można ten fakt skutecznie wykorzystać przy diecie redukcyjnej.

Kreatyna na odchudzanie – fakt czy mit? Co daje na redukcji?

Istnieje wiele wątpliwości w obszarze odchudzającego działania kreatyny. Wyjaśniamy, w jaki sposób kreatyna przyczynia się do redukcji tkanki tłuszczowej.

Ćwiczenia z gumami oporowymi — wszystkie ćwiczenia

Gumy potrafią zastąpić profesjonalny zestaw w domowym zaciszu. Ćwiczenia z dobrze dobraną gumą treningową podnoszą efektywność rezultatów. Kompaktowa wielkość pozwala na korzystanie z fitness taśm nawet w pracy.

Dieta ketogeniczna efekty, jadłospis i zasady

Dieta ketogeniczna ma swoich zwolenników i przeciwników, trzeba jednak przyznać, że przeprogramowanie organizmu jest możliwe. Tłumaczy się to wtedy, mówiąc "Ty to masz lepszą przemianę materii".

Witamina B12 dla wegetarian i wegan

Wegetarianizm jak wiadomo wyklucza z jadłospisu jakiekolwiek mięso. To jednak jest głównym nośnikiem witaminy B12. Czym grozi niedobór B12, czy można tę witaminę przedawkować? Jakie są właściwości kobalaminy?

Ćwiczenia na płaski brzuch na stojąco – pozbądź się oponki na brzuchu!

Ćwiczyć można wszędzie, nawet szczotkując zęby. Zobacz jak efektywnie wykorzystać czas ćwiczeń w pozycji stojącej, aby pozbyć się fałdek tłuszczyku.

Ćwiczenia dla seniorów na kręgosłup i ból pleców – jakie wykonywać?

Ćwiczenia w każdym wieku poprawiają sprawność, samopoczucie oraz dodają witalności. Jaki zestaw jest na tyle bezpieczny i skuteczny, aby seniorzy mogli cieszyć się aktywnością?

Jak skakać na skakance, żeby schudnąć?

Zaangażowanie dużej ilość mięśni wiąże się z wysiłkiem, jednak jeżeli zależy Ci na szybkich efektach bez chodzenia na siłownie, to skakanka jest idealnym wyborem. Dowiedz się dlaczego.

Ćwiczenia mięśni dna miednicy – jak ćwiczyć mięśnie Kegla? Kiedy warto?

Problem z mięśniami dna miednicy pogłębia się z wiekiem u mężczyzn, a kobiety dowiadują się o tych mięśniach, najczęściej przed porodem. Dlaczego warto ćwiczyć mięśnie dna miednicy jeszcze przed wystąpieniem pierwszych problemów i co grozi, kiedy kegla zawodzą?