Co daje picie oleju lnianego? – wszystkie właściwości

Olej lniany uznawany jest za jeden z najzdrowszych olejów pochodzenia roślinnego. Opinię taką zawdzięcza bardzo dużej zawartości kwasów tłuszczowych wielonienasyconych, których ludzki organizm sam nie potrafi wytworzyć, a jednocześnie bardzo ich potrzebuje. Aby zachować dobre zdrowie, potrzebujemy kwasów omega-6 i omega-3 w odpowiednich proporcjach. O ile obecność tych pierwszych w pożywieniu jest dość powszechna, o tyle łatwo nabawić się niedoborów omega-3. Olej lniany zimno-tłoczony stanowi zaś ich doskonałe źródło, dlatego ma niezwykle dobroczynny wpływ na nasze zdrowie.

Przeciwwskazania do stosowania oleju lnianego

Co zawiera olej lniany?

  • Wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega – 3;
  • Witaminy z grupy B takie jak: B1, B2, B3, B6, B12, rozpuszczalne w tłuszczach: A, D, E, K i kwas foliowy;
  • Lignany (hormony roślinne pozytywnie wpływające na organizm człowieka), szczególnie w okresie menopauzy;
  • Składniki mineralne: fosfor, magnez, sód, potas, wapń, żelazo, selen, cynk, miedź, mangan.

Olej lniany — właściwości lecznicze

Olej z siemia lnianego stosuje się w profilaktyce wielu chorób. Często zaleca się picie go również w celu złagodzenia objawów niektórych schorzeń. Lista problemów zdrowotnych, w przypadku których zaobserwowano dobroczynny wpływ oleju lnianego, jest naprawdę długa.

Olej lniany na kamienie nerkowe

Osobom cierpiącym na kamicę nerkową zaleca się, w ramach terapii naturalnej, olej lniany do picia.

Len złocisty mielony
  • Nawilża skórę
  • Wzmacnia włosy
  • Chroni ściany żołądka
  • Pomaga schudnąć

Olej lniany na cholesterol

Picie zimno tłoczonego oleju lnianego pomaga wyregulować poziom złego i dobrego cholesterolu, dostarczając tego dobrego, a jednocześnie przyczyniając się do przenoszenia tego złego z krwi do wątroby.

TREC

Multiomega 3-6-9

  • Wielonienasycone kwasy tłuszczowe OMEGA
  • Pozyskiwane z naturalnych źródeł
  • Nienasycone kwasy tłuszczowe NNKT
Sprawdź

Olej lniany na suchość pochwy

Ze względu na wysoką zawartość fito-estrogenów, będących niejako substytutem kobiecych hormonów — estrogenów, picie oleju lnianego zaleca się w przypadku takich kobiecych dolegliwości, jak suchość pochwy.

Olej lniany na refluks

Zawarte w nasionach lnu substancje śluzowe, mają leczniczy wpływ na stany zapalne przełyku, dzięki czemu przyczyniają się do zmniejszenia dolegliwości związanych z refluksem.

Olej lniany na łuszczycę

Kwasy tłuszczowe omega-3, których olej lniany ma bardzo wysoką zawartość, odżywiają skórę od wewnątrz, dzięki czemu mogą uśmierzyć objawy łuszczycy, takie jak swędzenie, a także przyspieszyć leczenie tej choroby.

Olej lniany na suche gardło

Picie oleju lnianego na noc w doskonały sposób pomoże pozbyć się problemu z suchością gardła o poranku.

Olej lniany na zaparcia

Olej lniany bardzo pomaga wyregulować pracę jelit, dlatego osobom cierpiącym na zaparcia zaleca się picie go w niewielkich ilościach, lecz każdego dnia.

Olej lniany na odchudzanie

USA Labs

USA Labs Cutting Edge

  • Skuteczny spalacz tłuszczu
  • Nie podnosi ciśnienia tętniczego
  • Wspiera działanie wątroby
  • Reguluje poziom hormonów
Sprawdź

Dla osób, które marzą o zrzuceniu zbędnych kilogramów, bardzo pomocne może okazać się wprowadzenie do diety oleju z siemia lnianego. Zawarte w nim witaminy oraz kwasy tłuszczowe omega-3, znacząco poprawiają pracę organizmu. Jednym z aspektów, w których mogą wspomóc nas właściwości oleju lnianego, jest walka o uzyskanie prawidłowej masy ciała. Dzięki dobroczynnemu wpływowi na funkcjonowanie naszego organizmu olej lniany pomoże nam uzyskać wymarzoną sylwetkę szybciej i bez szkody dla zdrowia, ponieważ olej lniany obniża oraz spowalnia wchłanianie cholesterolu i glukozy w organizmie.

Olej lniany na czczo na odchudzanie

Olej lniany spożywany na czczo pomoże naszemu organizmowi z odpowiednią energią wkroczyć w nowy dzień. Można zatem zacząć stosować olej lniany do sałatek spożywanych na śniadanie. Bardzo popularne, a zarazem zalecane, jest również spożywanie go w połączeniu z twarogiem. Witaminy i minerały zawarte w obu tych produktach, wzajemnie się uzupełniają. Dzięki takiemu zestawieniu można wspomóc działanie i przyswajalność zawartych w nich wartości odżywczych. Warto zatem spróbować przyrządzić np. pastę z oleju lnianego oraz białego serka i zacząć praktykować zwyczaj spożywania jej codziennie rano na czczo. Nasz organizm na pewno będzie nam za to wdzięczny.

Poprawa metabolizmu dzięki codziennemu spożywaniu oleju lnianego

Regularne spożywanie oleju lnianego powoduje zwiększenie produkcji prostaglandyn, czyli hormonów, które są odpowiedzialne między innymi za pobudzenie perystaltyki jelit. Pobudzając mięśnie przewodu pokarmowego do pracy, przyspieszają one metabolizm, zatem przyczyniają się do szybszej utraty wagi. Dla naszego metabolizmu również wysoka zawartość błonnika w oleju lnianym nie pozostaje obojętna. Daje on bowiem uczucie sytości i zmniejsza nasz apetyt.

Olej lniany wzmaga również aktywność karnityny. Substancja ta nie bez powodu nazywana jest naturalnym spalaczem tłuszczu. Nie tylko hamuje ona powstawanie tkanki tłuszczowej, ale również zwiększa utlenianie kwasów tłuszczowych. Dzięki tym jej właściwościom spalamy więcej tłuszczu w krótszym czasie.

Przyspieszona detoksykacja

Bardzo istotne w procesie odchudzania jest prawidłowe funkcjonowanie wątroby. Zaburzenia pracy tego narządu mogą wywoływać zwiększenie apetytu na słodycze czy powodować zaparcia, a w rezultacie, spowalniając metabolizm, przyczyniać się do powstawania nadwagi czy otyłości. Olej lniany doskonale oczyszcza wątrobę, więc ma ogromne znaczenie dla procesów metabolicznych, a co za tym idzie, dla odchudzania. 

Ubiquinol
  • Biodostępna forma CoQ10
  • Wspiera produkcję energii komórkowej
  • Wspiera układ poznawczy i metaboliczny
  • Podnosi wytrzymałość i siłę

Olej lniany pobudza także produkcję kwasów żółciowych, które są odpowiedzialne za wchłanianie lipidów. Dzięki tej właściwości eliminują one nadmiar cholesterolu w organizmie i poprawiają jego florę bakteryjną. Poprawiając pracę układu pokarmowego, przyczyniają się do szybszego oczyszczania organizmu. Warto zatem pić olej lniany, aby wspomóc swój organizm w procesie oczyszczania, tak ważnym w walce o prawidłową sylwetkę.

Olej lniany w kosmetyce

Cudowne właściwości oleju lnianego mają wpływ nie tylko na nasze zdrowie, ale także na wygląd zewnętrzny. Specjaliści z zakresu kosmetologii zalecają, aby stosować olej lniany na włosy. Równie dobroczynny wpływ może mieć olej lniany na naszą twarz czy skórę głowy. Jeśli zależy nam na zdrowym wyglądzie, warto przyjrzeć się bliżej właściwościom oleju lnianego.

Olej lniany na skórę głowy

Witaminy oraz kwasy omega-3 zawarte w oleju z siemia lnianego, wyraźnie poprawiają stan skóry głowy, dzięki czemu może być on stosowany w przypadku pojawiania się łupieżu, łuszczycy głowy czy silnego przesuszenia skóry głowy.

Olej lniany na włosy

Zaleca się również stosowanie oleju lnianego do włosów w celu ogólnej poprawy ich kondycji, ponieważ zawarta w tym oleju witamina E pomaga zapobiegać przedwczesnemu łysieniu, neutralizując wolne rodniki. Jako jeden z niewielu olejów nadaje się również do pielęgnacji włosów wysoko porowatych.

Olej lniany na trądzik

Warto stosować także olej lniany na twarz, gdyż ma on właściwości łagodzące podrażnienia i redukuje produkcję łoju, poprawiając gospodarkę hormonalną organizmu.

Olej lniany na zmarszczki

Dzięki swym właściwościom nawilżającym olej lniany stosowany na twarz znacząco poprawia elastyczność skóry, a co za tym idzie, spowalnia procesy starzenia i powoduje spłycenie zmarszczek.

Zastosowanie — do czego olej lniany?

Olej lniany ma bardzo szerokie zastosowanie. Oprócz właściwości prozdrowotnych może on być używany również w kuchni czy w pewnych określonych pracach w gospodarstwie domowym. Warto zatem przyjrzeć się bliżej różnego rodzaju możliwościom zastosowania tego produktu.

Naturalny impregnat do drewna

Powszechnie wiadomo, że do impregnacji drewna stosuje się oleje. Niewiele osób ma jednak świadomość, że olej lniany to właśnie doskonały, naturalny impregnat do drewna. Zabezpieczony nim produkt zyskuje ochronę przed wodą, wilgocią, zabrudzeniami, a nawet narastaniem grzybów i pleśni.

Zimno-tłoczony olej lniany w kuchni

Ze względu na dobroczynny wpływ na zdrowie, w różnych sytuacjach zaleca się picie oleju lnianego na noc lub spożywanie go na czczo. Nie zapominajmy jednak o tym, że może on być doskonałym dodatkiem do wielu potraw. Użyty do sałatki wspaniale podkreśli jej smak. Sprawdzi się także jako składnik sosu lub dodatek do różnego rodzaju past. Pamiętać należy jednak, że olej lniany powinno się stosować na zimno, ponieważ pod wpływem wysokich temperatur traci on swoje właściwości.

Olej lniany a praca mózgu

Zastosowanie oleju lnianego w diecie ma jeszcze jeden aspekt, który koniecznie należy podkreślić. Jest nim mianowicie wpływ na pracę mózgu. Zawarte w zimno-tłoczonym oleju lnianym kwasy omega-3 wspomagają prawidłowy rozwój mózgu u dzieci. Są również niezwykle istotne dla wzroku. Ich niedobór może powodować problemy z koncentracją oraz pamięcią. Olej lniany ponadto wpływa pozytywnie na nastrój, zmniejsza ryzyko infekcji i alergii.

Picie oleju lnianego — skutki uboczne

Picie oleju lnianego ma niewątpliwie na wielu płaszczyznach bardzo pozytywny wpływ na nasz organizm. Jak wszystkiego jednak należy używać go z umiarem. Warto wspomnieć, że len w naturze miał dbać o oczyszczanie gleby, zatem spora ilość zanieczyszczeń pozostaje w nim zawarta i przy nadmiernym stosowaniu może przedostać się do naszego organizmu.

Na ilości spożywanego oleju lnianego należy również uważać ze względu na jego właściwości związane z pobudzaniem przemiany materii. Przyjmowany w nadmiarze, może on bowiem wywołać biegunki i rozwolnienia. 

W przypadku przyjmowania na stałe leków warto skonsultować używanie oleju lnianego w diecie z lekarzem, ponieważ może ona powodować spowolnienie wchłaniania niektórych substancji.

Przeciwwskazania do picia oleju lnianego

ALLNUTRITION

Brain Focus

  • Poprawia zdolności intelektualne
  • Najlepszy mix adaptogenów
  • Ułatwia koncentrację
  • Zmniejsza uczucie zmęczenia
Sprawdź

Olej lniany, mimo swego szerokiego zastosowania i wielu prozdrowotnych właściwości, nie jest jednak produktem dla każdego. Są sytuacje, w których lepiej unikać spożywania go, lub przynajmniej przed rozpoczęciem stosowania skonsultować się ze specjalistą. Istotne jest również właściwe przechowywanie oleju lnianego. Butelka powinna być wykonana z ciemnego, grubego szkła, tak, aby zapobiec utlenianiu, a tym samym utracie cennych kwasów omega-3.

Przyjmowanie leków

Przyjmowanie leków przeciwzakrzepowych jest jednym z przeciwwskazań do przyjmowania oleju lnianego, ponieważ olej lniany sam w sobie działa przeciwzakrzepowo, spotęgowanie działania przeciwzakrzepowego może być szkodliwe i objawiać się krwotokiem.

Kamica żółciowa

Osoby chorujące na przypadłość, jaką jest kamica żółciowa, powinny zrezygnować z picia oleju lnianego. Ze względu na fakt, że pobudza on produkcję kwasów żółciowych, może pogorszyć stan chorej osoby, przyczyniając się do zaostrzenia stanu chorobowego.

Zaburzenia pracy jelit

Należy uważać ze spożywaniem oleju lnianego także w sytuacji, kiedy mamy problemy z pracą jelit lub przebyliśmy poważne operacje w obrębie układu pokarmowego. Pobudzający perystaltykę jelit olej lniany może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia osób będących w tego typu sytuacjach.

Ciąża

W ciąży nie jest konieczna rezygnacja z przyjmowania oleju lnianego, jednak jego spożycie w nadmiarze także nie jest wskazane. Zwiększając bowiem produkcję prostaglandyn, może się on przyczynić do wystąpienia przedwczesnych skurczy. Z tego powodu warto skonsultować ilość możliwego do spożycia oleju z lekarzem prowadzącym ciążę.

Dopuszczalna dzienna dawka oleju lnianego

Z uwagi na zawartość substancji cyjanowych, nie należy przekraczać ilości do 3 łyżek stołowych dziennie siemienia lnianego, ponieważ może dojść do zatrucia organizmu. Nadmierne spożycie z uwagi na wysoką zawartość błonnika może wywołać także efekt przeczyszczający.

Multiomega 3-6-9
  • Najlepszy naturalny olej
  • Optymalna formuła
  • Doskonała proporcja kwasów omega

Jak widać, olej lniany to produkt, który ma ogromne znaczenie dla stanu naszego zdrowia, wyglądu oraz samopoczucia. Wiele jego właściwości pozwala na stosowanie go w różnych formach oraz ilościach. Należy jednak pamiętać, że podobnie, jak w przypadku spożywania każdego innego superfood, należy zachować umiar. Dla własnego bezpieczeństwa warto również przeprowadzić wnikliwe rozeznanie, czy aby na pewno nie cierpimy na żadną z przypadłości, które wykluczałyby możliwość picia oleju z siemia lnianego. Chcąc bowiem bez przemyślenia poprawić swoje zdrowie albo wspomóc proces odchudzania, możemy uczynić sobie i swojemu ciału więcej szkody niż pożytku.

Najczęściej zadawane pytania dotyczące oleju z siemia lnianego:

Zdrowotne właściwości oleju lnianego

Jak pić olej lniany?

Olej lniany można pić z łyżeczki, nie przekraczając dawki 3 łyżek – około 50 ml dziennie.

Kiedy pić olej lniany rano czy wieczorem?

Olej lniany na czczo rano lepiej jest przyswajalny przez organizm i lepiej się wchłania.

Gdzie kupić olej lniany?

Olej lniany można kupić w dobrych aptekach lub w internecie, gdzie dodatkowo można w spokoju przeczytać etykietę z procesem produkcji i składem.

Jak stosować olej lniany?

Olej lniany można stosować doustnie, na skórę twarzy głowy oraz delikatnie wcierać we włosy, można także smarować olejem lnianym różne schodzenia miejscowe, na które wywiera pozytywne działanie.

Olej rafinowany co to znaczy?

Olej rafinowany poddawany jest ekstrakcji w wysokich temperaturach z dodatkiem heksanu – substancji chemicznej. Wysoka temperatura obniża skutecznie dobroczynne właściwości oleju lnianego.

Olej lniany, na co jest dobry?

Olej lniany zawiera wile dobroczynnych witamin, kwasów oraz minerałów, bogaty opis właściwości znajdziesz w artykule.

Co to znaczy, że olej lniany jest budwigowy?

Olej lniany budwigowy to olej zawsze tłoczony na zimno w temperaturze do 50 stopni Celsjusza i nigdy nie jest poddawany procesowi rafinacji.

Aktualizacja: Lipiec 2021

ZOSTAW OPINIE

Zostaw opinie
Please enter your name here

spis treści:

Produkty wysokobiałkowe – jadłospis wysokobiałkowy

Białko jest jednym z najważniejszych makroelementów w organizmie. Działa od odchudzania po budowę muskulatury, ale czym różnią się różne rodzaje białka i jak wybrać to najbardziej skuteczne?

Wady i zalety diety wegetariańskiej

Wegetarianizm wiąże się z pewnymi wyrzeczeniami, co może mieć swoje zdrowotne konsekwencje. Jak zacząć dietę wegetariańską i jakie są jej pozytywne oraz negatywne aspekty?

Co na apetyt dla seniora? Jak pobudzić apetyt u osoby starszej?

Nikomu nie trzeba mówić, jak ważne jest jedzenie i dostarczenie wartości odżywczych do organizmu. Seniorzy z brakiem apetytu nawet nie czują głodu, a brak jedzenia może powodować apatię i obniża znacząco odporność organizmu.

Dieta ketogeniczna dla początkujących – zasady, efekty i jadłospis

Dieta ketogeniczna jest niezwykle skuteczna, najtrudniej jest przejść przez proces adaptacji, który może trwać nawet miesiąc. Jak się nie poddać i dotrwać do zaskakujących efektów odchudzania?

Dieta cukrzycowa co wolno a co nie? Co jeść? Czego unikać?

Nie tylko cukier jest słodki, istnieją inne substancje słodzące, którymi można klasyczną sacharozę zastąpić. To łatwy sposób, aby życie znów nabrało słodkiego smaku.

Dieta ketogeniczna efekty, jadłospis i zasady

Dieta ketogeniczna ma swoich zwolenników i przeciwników, trzeba jednak przyznać, że przeprogramowanie organizmu jest możliwe. Tłumaczy się to wtedy, mówiąc "Ty to masz lepszą przemianę materii".

Zobacz również:

Produkty wysokobiałkowe – jadłospis wysokobiałkowy

Białko jest jednym z najważniejszych makroelementów w organizmie. Działa od odchudzania po budowę muskulatury, ale czym różnią się różne rodzaje białka i jak wybrać to najbardziej skuteczne?

Co daje picie oleju lnianego? – wszystkie właściwości

Picie oleju lnianego w dopuszczalnych dawkach ma cudowne działanie na ludzki organizm. Przeciwdziała wielu chorobom, wspiera pracę mózgu, odchudza, ale to dopiero początek zdrowotnych właściwości oleju lnianego.

Jak skakać na skakance, żeby schudnąć?

Zaangażowanie dużej ilość mięśni wiąże się z wysiłkiem, jednak jeżeli zależy Ci na szybkich efektach bez chodzenia na siłownie, to skakanka jest idealnym wyborem. Dowiedz się dlaczego.

Witamina B12 dla wegetarian i wegan

Wegetarianizm jak wiadomo wyklucza z jadłospisu jakiekolwiek mięso. To jednak jest głównym nośnikiem witaminy B12. Czym grozi niedobór B12, czy można tę witaminę przedawkować? Jakie są właściwości kobalaminy?

Ćwiczenia z gumami oporowymi — wszystkie ćwiczenia

Gumy potrafią zastąpić profesjonalny zestaw w domowym zaciszu. Ćwiczenia z dobrze dobraną gumą treningową podnoszą efektywność rezultatów. Kompaktowa wielkość pozwala na korzystanie z fitness taśm nawet w pracy.

Dieta białkowa a odchudzanie, ile można schudnąć w tydzień?

Białko jak powszechnie wiadomo jest materiałem budulcowym w organizmie. Synteza białka wymaga od organizmu dużo energii, można ten fakt skutecznie wykorzystać przy diecie redukcyjnej.

Polecane wpisy:

Witaminy wspomagające odchudzanie – jakie wybrać?

Witaminy w naszym organizmie odgrywają kluczowe role, jedną z nich, jest tempo metabolizowania cukru i tłuszczu. Wymieniamy, które konkretnie witaminy trzeba spożywać, aby uzyskać szybkie efekty.

Co na apetyt dla seniora? Jak pobudzić apetyt u osoby starszej?

Nikomu nie trzeba mówić, jak ważne jest jedzenie i dostarczenie wartości odżywczych do organizmu. Seniorzy z brakiem apetytu nawet nie czują głodu, a brak jedzenia może powodować apatię i obniża znacząco odporność organizmu.

Jak schudnąć w tydzień 1 kg? Co robić? Co jeść? Co ćwiczyć?

Ile tak naprawdę można schudnąć w tydzień? Czy można krótko przed imprezą zrzucić zbędne kilogramy i zmieścić się w sukienkę? Podpowiadamy jak osiągnąć oszałamiające efekty w krótkim czasie

Wady i zalety diety wegetariańskiej

Wegetarianizm wiąże się z pewnymi wyrzeczeniami, co może mieć swoje zdrowotne konsekwencje. Jak zacząć dietę wegetariańską i jakie są jej pozytywne oraz negatywne aspekty?

Serwatka na odchudzanie a skutki uboczne – białko serwatkowe na redukcji

Serwatka z mleka krowiego bardzo często jest wykorzystywana na wzmocnienie i budowę masy mięśniowej przez sportowców. Koktajl białkowy ma także szereg innych przydatnych właściwości.

Dieta białkowa a odchudzanie, ile można schudnąć w tydzień?

Białko jak powszechnie wiadomo jest materiałem budulcowym w organizmie. Synteza białka wymaga od organizmu dużo energii, można ten fakt skutecznie wykorzystać przy diecie redukcyjnej.

Kreatyna na odchudzanie – fakt czy mit? Co daje na redukcji?

Istnieje wiele wątpliwości w obszarze odchudzającego działania kreatyny. Wyjaśniamy, w jaki sposób kreatyna przyczynia się do redukcji tkanki tłuszczowej.

Ćwiczenia z gumami oporowymi — wszystkie ćwiczenia

Gumy potrafią zastąpić profesjonalny zestaw w domowym zaciszu. Ćwiczenia z dobrze dobraną gumą treningową podnoszą efektywność rezultatów. Kompaktowa wielkość pozwala na korzystanie z fitness taśm nawet w pracy.

Dieta ketogeniczna efekty, jadłospis i zasady

Dieta ketogeniczna ma swoich zwolenników i przeciwników, trzeba jednak przyznać, że przeprogramowanie organizmu jest możliwe. Tłumaczy się to wtedy, mówiąc "Ty to masz lepszą przemianę materii".

Witamina B12 dla wegetarian i wegan

Wegetarianizm jak wiadomo wyklucza z jadłospisu jakiekolwiek mięso. To jednak jest głównym nośnikiem witaminy B12. Czym grozi niedobór B12, czy można tę witaminę przedawkować? Jakie są właściwości kobalaminy?

Ćwiczenia na płaski brzuch na stojąco – pozbądź się oponki na brzuchu!

Ćwiczyć można wszędzie, nawet szczotkując zęby. Zobacz jak efektywnie wykorzystać czas ćwiczeń w pozycji stojącej, aby pozbyć się fałdek tłuszczyku.

Ćwiczenia dla seniorów na kręgosłup i ból pleców – jakie wykonywać?

Ćwiczenia w każdym wieku poprawiają sprawność, samopoczucie oraz dodają witalności. Jaki zestaw jest na tyle bezpieczny i skuteczny, aby seniorzy mogli cieszyć się aktywnością?